Thema: spoiler
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Alt 10.12.2002, 18:48   #3
Lexif
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Hallo Jani!

Die Klappen auf den Flügeln heißen bei Fokker "lift dumpers" und werden über die Taste für Faltflügel (Wingfold) aktiviert, die vom Fokker-Setup auf Shift-T gelegt wird. Drückt man Shift-T am Boden, fahren sie ein oder aus - drückt man sie in der Luft, werden sie "armed", also scharfgemacht, um beim Aufsetzen auszufahren.

Man kann sie in der Luft also nicht als Speedbrakes benutzen.

Für diese Situation werden die Speedbrakes am Heck (Spoiler) benutzt.
Für die Landung werden diese ebenfalls armed und benutzt.

Hier ein Auszug aus dem beiliegenden Handbuch:


1.2.5 LIFT-DUMPERS
Lift-dumpers (known as “spoilers” to other aircraft) are intended to destroy the aircraft’s lift at
touchdown only.
During normal flying operations the lift-dumpers of the F100/70 aircraft cannot extend and stay
closed (retracted) during the full duration of the flight. However, pressing Shift+T in air will
“arm” the lift -dumpers to perform an auto-deploy (extended) upon runway touchdown of the
main landing gear. Pressing Shift+T on ground operation will extend/retract the lift-dumpers
but have no effect other than to close the 5 doors after auto-deployment.
The installation procedure of the AIRCRAFT-module automatically assigns the lift-dumper
feature to the Shift+T key combination from the FS2002 Assignment List. Read the Chapter 3
section “MICROSOFT FS2002 SET-UP” on how the Shift+T key combination is assigned.


1.2.6 SPEED BRAKES
The speed-brake system is a two-flap butterfly system located at the aircraft’s tail cone that
can either extend (folded open), or retract (closed) during operations in flight or on ground.
The speed-brake system can be used:
· in flight, to reduce air speed
· on ground after touchdown, to reduce rolling speed (used on short runways)
· on ground during emergency brakes, aborting take-off rolls
During flights, the speed-brake can be "armed" to perform auto-deploy when reverse-thrust is
activated after touch-down. The / -key (slash) is used to open and close the speed break
system. The Shift-/ key combination will “arm” the speed brakes in air to perform an autodeploy
upon touchdown.

[TUTORIALFLUG]

DESCEND:
...
- Apply Speed Brake (/-key) if necessary to slow down the aircraft faster and until the
desired speed of 250 Kts has been reached. Press the /-key again to close.
...

APPROACH & FINAL:
...
- Arm the lift-dumpers (Shift+T) for auto deploy upon touch down
- Arm the speed brake (Shift-/) for auto deploy during reverse thrust after touch down
...


Der Flieger ist imo auch deswegen so toll, weil er diese Systeme getrent behandelt!

Viel Spaß mit der Fokker!

Gruß, Felix


EDIT: Hat man die Deutsche Version des FS2002, ist die Spoiler-Taste natürlich nicht "/" bzw. Shift-"/", sondern "#" bzw. Shift-"#"...
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